Princ píše: ↑22 lis 2022, 17:01
Jediné, co do mé analýzy nesedí, je důraz na rozum, neustálá propagace logu v Platónových textech. Nezmiňuje psychedelika a dokonce ani meditaci, naopak neustále tvrdí, že k absolutní ideji je možné se nějak propřemýšlet v rozumné řeči. Je to skoro opak buddhismu, kde se pravda nahlíží tím, že se myšlenek neúčastníme
Ale i uživatelé psychedelik získávají jakousi hyper-střízlivost vůči mýtům okolí, hyper-kritičnost ke všem bezdůvodným zvyklostem. Možná se tedy Platón snaží poskytnout lidem konečné plody psychedelik (co je zvyk nemusí být dobré, zvolte si dobro, mějte naději...) a přeskočit krok jejich braní, jen si neuvědomuje, že lidem dává ryby, místo aby je naučil rybařit.
Debata tohoto typu nečekaně pokračuje u Kanta. Kant je překvapivě psychedelický filosof na to, že snad nikdy nevyšel ze svého rodného města a filosofii začal dělat v důchodovém věku
Did we found the asketický ideál?
Podle Descarta, "racionalisty" (ale to jen když od něj čtete jediný text, jemu se toho totiž hodně zjevilo ve snech atd.
) jsou možné syntetické poznatky apriory. Podle Davida Huma, empiristy, jsou všechny poznatky dočasné. Například doteď jsme neviděli růžovou vránu, všechny byly černé, ale jednou se růžová vrána zjevit může, takže stoprocentně jisti si být nemůžeme. Doteď slunce vždy vyšlo, ale je to jen zkušenost, třeba jednou náhle nevyjde.
Kant vypracoval střední pozici. Máme podle něj předem struktury porozumění, které nám umožní vyznat se v obrovském proudu informací z našich smyslů. Věc nepoznáváme "samu o sobě", vnímáme jen fenomén - jak se ta věc ukazuje nám. Poznávání tedy není zcela pasivní, lidské předporozumění fenomény spoluurčuje.
Do našeho poznání pronikne jen to, co projde přes tyto filtry. Apriory tak již víme o všem, s čím se budeme moct setkat. A proč má ukazující se věc naše předporozumění poslouchat? Ty co to nedělají, ty pro nás neexistují.
A co je tím vrozeným předporozuměním? Tady to začíná být psychedelické: pro Kanta
prostor a čas. My lidé vše vnímáme v prostoru a čase a nevnímáme nic mimo prostor a čas.
Ale fenomén není klamem. Prostor a čas fungují všem stejně. I věda pro Kanta zkoumá fenomény, protože k věcem o sobě žádný přístup nikdy nemáme.
A teď si to představte:
mohla by existovat bytost, která vnímá v něčem jiném! Mít třeba nějakou třetí věc, ve které vnímá. Nebo mít jenom prostor nebo jenom čas (podle Kanta tak to mají andělé). My si vnímání v něčem úplně jiném, než (teď to řeknu víc moderně einsteinovsky jedním slovem) v časoprostoru, představujeme strašně těžko, ale měli bychom se o to psychedelicky pokoušet
Můžete si udělat takovou hodinku, kdy budete jenom domýšlet fakt, že k věcem o sobě přístup nemáme a marně se zkoušet od Kantových apriory oprostit
Lidé pomocí psychedelik ale již z prostoru a času na chvíli mentálně vystoupili, zde je podle mě slabina Kantovy jinak skvělé šokující filosofie
A musím to z podobných a také buddhistických pozic udělat ještě v dalším případě.
Podle Kanta smysly jsou více pasivní. Někam přijdeme, tam to vidíme, slyšíme, očicháváme... to se nám trochu děje, my už do toho jen vnutíme prostor a čas. U myšlení podle Kanta:
1) Zdrojem jsme my sami - netřeba podnět, myslíme, na co chceme. Myslíme spontaneio - sami ze sebe.
2) Myslíme v pojmech, v nějakých obecninách.
3) Myšlení je spojování - syntéza do jednot.
Nicméně pokud meditujete, můžete zjistit, že doopravdy myšlenky nevytváříte, že ony se vám dějí a vy jste spíše pasivní posluchač myšlenek. V tomto smyslu dobrý buddhista by řekl, že myšlení je rovněž pasivním smyslem!
Podle Kanta pak s metafyzickými záležitostmi, jako je Bůh nebo nesmrtelná duše nemáme žádné smyslové zkušenosti a můžeme je tedy jen myslet. Naše mysl zná kategorii času a to nás nutí občas myslet i nekonečno. Zkušenostně to ale nikdy neověříme.
Nicméně podle mě uživatelé psychedelik mohou mít fenomenální zkušenost s Bohem a nekonečnem! Náboženství přeci často zakládali mystici na základě vlastní zkušenosti, ne teoretičtí myslitelé. Nebo minimálně známe směry jako súfismus, silně na vlastní zkušenosti stojící. Navíc pokud čtete psychedelická fóra
, můžete sledovat, že dané zkušenosti jsou poměrně konzistentní.
A je psychedelický zážitek více "vnímání" než "myšlení"? Podle mě ano, proto se zdůrazňuje set a setting! Bujnou fantazii by vám možná nabídla disociativa
Serotogenní psychedelika spíše otevřou vůči tomu, co zde už je, ale obyčejně to nevidíme, než že by se něco "přimyslelo" navíc.
Tím nechci říct, že jsem chytřejší než Kant
Chtěl jsem ho představit zábavnou formou, protože je sám o sobě hodně psychedelický. Nesouhlasíme spolu jen v otázce, zda mystici jen blouzní (Kant) nebo získávají širší přístup k něčemu opravdovému (Princ), a od toho se odvíjí, zda Bůh navždy zůstane konceptuálním pojmem nebo ho můžeme vnímat i smyslově.
Zároveň já si zachovávám transhumanistické naděje, že se naše vnímání rozšiřovat bude, až nakonec Boha uvidíme v termobrýlích nebo něčem
O tom je ta Babylónská věž, že?
Slovo Bůh zde pak myslím čistě filosoficky, tedy všelijak
, nemyslím zrovna Annunaki, El nebo svatou trojici...
Nyní, když jsme pomocí Kanta rozdělili "koncept nejvyšší ideji" a "zážitek nejvyšší ideji", můžeme se vrátit k Platónovi výše a zhodnotit, jak to myslel on. Podle mě to pro mě nyní vypadá trochu hůř, ale stále si zachovávám určitou naději, že když Platón píše tak vyhroceně a třeba v oblasti poznání lásky nám kolíkuje určitou "duchovní cestu", jde mu o víc než logos. Možná by nám příště pomohlo Janovo evangelium?